Program

Monday, March 1st 2021

10:00-
10:10
Welcome
Rüdiger Scholz (Leibniz Universität Hannover)
Orga Team: Micol Alemani (Universität Potsdam), Ralf Bausinger (Universität Konstanz) und Franz-Josef Schmitt (Universität Halle)
10:10-
12:00
Latest results from AGPP (Session in German)
Chair: Kathrin Sebald (Universität Bremen)
             

Entwicklung und Evaluation eines lehramtsspezifischen Anfängerpraktikums 

Jasmin Andersen1,2, Dietmar Block1 und Knut Neumann2 (1 Christian-Albrechts-Universität Kiel, 2 Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik Kiel) [20+10]

 

Erik Kremser (Technische Universität Darmstadt) [20+10]

 

Break (11:10-11:20)

 

Lehrfilme selbst gemacht? – aber richtig!

Tobias Pfaff (Technische Hochschule Bingen) [30+10]

12:00-
15:00     
Lunch break with chance for discussions/chatting (in Wonder.me)
15:00-
17:00
New Impulses for mechanics experiments (Session in English)
Chair: Dietmar Block (Universität Kiel)
              

The tipping Broomstick

Rüdiger Scholz (Leibniz Universität Hannover) [20+5]

 

Using competitions to motivate students in laboratory classes
Franz-Josef Schmitt (Universität Halle)  [20+5]

 

Pause (15:50-16:00)

  

Using instructional laboratories to help students construct and test physics concepts

Eugenia Etkina (Rutgers University, USA) [45+15]

Tuesday, March 2nd 2021

10:00-
12:00    
Outreach Activities (Session in English)
Chair: Antje Bergmann (Karlsruher Institut für Technologie)
 

Teaching without teaching with “the show of Physics”: from the theatre to the classroom

Marina Carpineti (Universita' degli Studi di Milano, Italy) [45+15]

Lo spettacolo della fisica

 

Pause (11:00-11:10)

 

Lab Present
Richter (Technische Universität Berlin) [20+5]

 

PiA - Physics in Advent, A Hands-on Physics Advent Calendar

Arnulf Quadt (Universität Göttingen) [20+5]

12:00-
14:00
Lunch break with chance for discussions/chatting (in Wonder.me)
14:00-
16:00    
Sensors and Arduinos in laboratory classes for physics and non-physics majors (Session in English)
Chair: Bernd-Uwe Runge (Universität Konstanz)
 

Getting away from cookbook labs with Arduino and smartphones

F. Bouquet and J. Bobroff (CNRS - Universite Paris Saclay, France) [45+15]

 

Pause (15:00-15:10)

 

Kim-Alessandro Weber and Rüdiger Scholz (Leibniz Universität Hannover) [20+5]

 

Comparison of different computer-aided data acquisition systems for physics lessons

Patrick Sekyra and Erik Kremser (Universität Darmstadt) [20+5]

16:00-
16:30
Pause
16:30-
18:00+
Discussion: The future of the AGPP DPG-Schools (in German)
Moderation: Thomas Franke (Chemnitz University) 
             

In this forum, there will be a discussion about the directions (thematic and organisational) of the future AGPP schools.

 

Wednesday, March 4th 2021

10:00-
11:00
Annual Meeting of the AGPP's Members (Session in German)
Chair: Rüdiger Scholz
             

Managing board's report. (Rüdiger Scholz)

Report of the 'Lehrmittelkommision'. Peter Schaller (Lehrmittelkommission), Ilja Rückmann (WEH-Seniorprofessor Uni Bremen), Ronny Nawrodt (Universität Stuttgart), Silvana Fischer (Universität Jena), Augustinus Asenbaum (Universität Salzburg) [15+5]

Election of the AGPP board.

11:10-
11:15  
Pause
11:15-
12:00
Closing Session (Session in German)
Chairs: Franz-Josef Schmitt and Rüdiger Scholz
             

Discussion of topics for the DPG-Schule 2022

Miscellaneous

12:00-
14:00     
Lunch break with chance for discussions/chatting (in Wonder.me)
14:00-
14:25

'Last but not least' (Session in German)

Chair: Pfaff Tobias (TH Bingen)

             

Virtuelles Physikalisches Praktikum an der TU Dresden für Studierende der Physik

Falk Röder (Technische Universität Dresden) [20+5]

14:30-
16:00+..

Poster Session (German/English)
(Each poster will be presented in a separate Break Out Room)
             

Elektronik addressatenspezifisch fürs Lehramt. Jasmin Andersen1,2, Dietmar Block1  (1 Christian-Albrechts-Universität Kiel, 2 Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik Kiel)

 

Das akustische Quantenanalog als fernsteuerbarer Versuch im physikalischen Anfängerpraktikum. Robin Krüger, Andrea Merli, Birgit Kanngießer (Technische Universität Berlin)

 

Bestimmung der spezifischen Wärmekapazität mit dem Kalorimeter – Wann ist die Kugel heiß? Katharina Stütz1, Lennart Hoffman2, Holger Cartarius2 und Ronny Nawrodt1 (1 Universität Stuttgart, 2 Friedrich-Schiller-Universität Jena)

 

Impulserhaltung auf dem Luftkissentisch mit IR-Rahmen und Raspberry Pi. Marc Elsenheimer und Torsten Hehl (Universität Tübingen)

 

Demonstrationsversuche zum Thema Drehimpuls. Melih Gül und Dr. Torsten Hehl (Universität Tübingen)